Om att sälja Fairtrade mode på nätet

fairtrade kläder

ANDfair – Fairtrade kläder på nätet

Vi tycker faritrade är intressant och genom vårt engagemang kommer vi i kontakt med olika personer som har ett brinnande intresse för Fairtrade, och som gör saker med det intresset. Nu senast kom jag i kontakt med Annika Göth Nilsson som startat up ANDfair, en klädesbutik med utvalda Fairtrade produkter. Då vi tycker om Fairtrade och entreprenörskap så kände jag att en kombination av dessa två var något jag ville berätta för andra om!

Annika startade nyligen upp sidan ANDfair, en väldigt stilren sida som speglar det hon vill fokusera på – snygga och alternativa Fairtrade kläder.

Hennes berättelse började initialt för flera år sedan i Kenya, där hon var på en resa när hon läste produktdesign i Malmö. Nere i Kenya såg hon hur second-hand marknaden slår ut textilmarknaden. De kläder vi ger bort används där, vilket gör att kläder är så billiga att den lokala textilmarknaden inte kan konkurera med den. Annika tyckte att det borde finnas fler arbetstillfällen i textilproduktion istället, som skulle vara ett sätt att få igång ekonomin.

Annika jobbade efter plugget på ett textilföretag. Efter några år hittade hon på en modemässa “Made in Africa” och det fick henne att återväcka de gamla tankarna om att det borde gå att göra något i Kenya. Hon kände att arbetet på textilföretaget inte var rätt för henne, och bestämde sig för att sluta och satsa på eget istället!

“Det är ett väldigt känslomässigt projekt” sade hon till mig, och det märktes på henne.

Annika tyckte ett problem som fanns med Fairtrade kläder är att det är några få märken som är de enda som finns. Hon ser det som sin mission att bredda sortimentet – fler snygga klädesplagg och från märken som inte säljs i Sverige annars.

Hon kände att hennes erfarenhet från textilbranschen – både arbetet och hennes utbildning, som hon på senare år även kompletterade med kurser i Borås, gjorde att hon skulle kunna åstadkomma en förändring. Hon kände att starta en egen butik var ända riktiga sättet, för det hände inget genom andra kontakter.

Hon berättadde kort att hon valde vilka märken och produkter hon tar in efter följande kriterier:

  • Ska vara intressant märke
  • Ska ha fokus på hållbarhet / sustainability
  • mer vikt på det enskilda fallet än på exakta märkningen – för små aktörer kan att bli Fairtrade certifierad vara svårt, så det viktiga för henne var att det var gjort på rätt sätt och med rätt ambitioner.

“Man ska inte snöa in sig på märkning, då blir man väldigt låst”, något jag håller helt med om.

Några av de märken hon har inne är: Caboclo, Kowtow, The Baand och Hammershus Fairtrade.

Vi pratade lite om hennes utmaningar också. En av de största är att hon säljer märken som inte säljs i Sverige i vanliga fall, vilket gör att få letar efter just de märken. Då hon säljer främst genom nätet är just söktrafik viktigt, vilket gör det svårt för henne. Hon arbetar p.g.a detta mycket för att skapa uppmärksamhet för de märken hon tar in, samt att generellt skapa en medvetenhet om att snygga Fairtrade kläder finns.
Det är helt klart en försvårande faktor att inte kunna få så mycket söktrafik på sin sida, vilket kräver att man arbetar på lite ändra sätt jämfört med mer vanliga nätbutiker. Men med Annikas energi och vilja tror jag hon inte kommer ge upp utan kämpa sig igenom det.

Hennes engagemang och beredskap att satsa var inspirerande och jag önskar henne all lycka till. Vill du följa ANDfair på Facebook eller hennes blogg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>